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Tuesday, 14 July 2009

Ouessant To Be A Museum In Malaysia?

Surfing the net to get further news on SSK Ouessant's fate, I am a little bit surprised to read a more recent French article as below that after translation seems to indicate that the SSK Ouessant is being prepared to be transported back to Malaysia to be displayed as a Museum ship and not retired as previously thought. Whether this is something that 'is lost in translation' or otherwise, let us wait if there will be any official announcement from the local authorities, probably during the welcoming ceremony of the KD Tunku Abdul Rahman in September.


The submarine Ouessant has fulfilled its mission - Brest

Saturday 11 July 2009
The last mission of the submarine Ouessant, and the departure of the first Malaysian Scorpene mark the end of the project "Ouessant Malaysia.

An end ... and a beginning

While a beautiful ceremony Thursday marked the return to the naval base in the last mission of the submarine Ouessant, the Tunku Abdul Rahman first submarine Scorpene type built by DCNS Cherbourg, Toulon left for Malaysia. The event marks six years of a human and technological rich and exciting for DCNS and Navfco. The project includes construction of two Scorpene submarines and maintenance of submarine Ouessant, the training of Malaysian crews.

Navfco owner of Ouessant

The training of Malaysian submariners is provided by the private company Navfco with staff seconded from the Navy. The Navfco has filed two crew submarine Scorpene, reserve personnel, instructors, staff of Staff

9 000 hours of diving

"More than 9 000 dive hours were devoted to training. We welcomed 170 students who have each made an average of 1 300 hours of diving. This happened in 3 phases: classroom training, simulator and the sea, "says Admiral against Christian Le Roux. "This 42 th release went very well, after four years, we are really in a school, it happens later between fellow submariners," said Captain Commander Benoit Lemire, commander of Ouessant.

A museum

In the coming days, we will proceed with the disarmament and ensure the safe Ouessant. However, its future seems sealed, an arrangement is underway between the two countries. Loaded on a ship dedicated the Ouessant join Malaysia to become a museum.

Six years and some key dates

30 October 2003: entry into force. 20 October 2005: the debut of Ouessant. 21 November 2005: start of training for Wednesday 9 July: End of the period of training at sea

Some figures

Major refit: 200 people, 400 0000 hours, 20 000 material visits, 150 000 hours of maintenance in post-major refit.

"This contract is a fundamental DCNS and its partners. This is the first time we offer a wide globalization of supply, "says Gérard Solve director DCNS Brest.
Below you can find the original article in French.
Le sous-marin Ouessant a bien rempli sa mission - Brest

samedi 11 juillet 2009

La dernière mission du sous-marin Ouessant, et le départ du premier Scorpène malaisien marquent la fin du projet « Ouessant Malaisie ».

Une fin... et un début

Alors qu'une belle cérémonie marquait jeudi le retour à la base navale de la dernière mission du sous-marin Ouessant, le Tunku Abdul Rahman premier sous-marin de type Scorpène construit par DCNS Cherbourg, quittait Toulon pour la Malaisie. L'événement marque six années d'une aventure humaine et technologique riche et passionnante pour DCNS et la Navfco. Le projet comprend la construction de deux sous-marins Scorpène, la maintenance du sous-marin Ouessant, la formation des équipages malaisiens.

Navfco armateur du Ouessant

La formation des sous-mariniers malaisiens est assurée par la société de droit privé Navfco avec du personnel détaché de la Marine nationale. La Navfco a ainsi formé deux équipages de sous-marin Scorpène, du personnel de réserve, des instructeurs, du personnel d'état-major.

9 000 heures de plongée

« Plus de 9 000 heures de plongée ont été consacrées à la formation. Nous avons accueilli 170 élèves qui ont chacun en moyenne fait 1 300 heures de plongée. Cela s'est passé en 3 phases : formation en salle de classe, sur simulateur et à la mer », explique le contre-amiral Christian Le Roux. «
Cette 42 e sortie s'est très bien passée, après quatre années, on est plus vraiment dans une ambiance scolaire, on se passe la suite entre confrères sous-mariniers », souligne le capitaine de frégate Benoit Lemire, commandant du Ouessant.

Un musée

Dans les jours qui viennent, on va procéder au désarmement et mise en sécurité du Ouessant. Toutefois son avenir semble scellé, un arrangement est en cours entre les deux pays. Chargé sur un navire spécialisé, l'Ouessant rejoindrait la Malaisie pour devenir un musée.

Six ans et quelques dates clés

30 octobre 2003 : entrée en vigueur du contrat. 20 octobre 2005 : fin du grand carénage du Ouessant. 21 novembre 2005 : début de la formation à la mer. 9 juillet : fin de la période de formation à la mer.
Quelques chiffres

Grand carénage : 200 personnes, 400 0000 heures de travail, 20 000 matériels visités, 150 000 heures de maintenance en post-grand carénage.
« Ce contrat est une opération fondamentale pour DCNS et ses partenaires. C'est la première fois que nous offrons une globalisation aussi large de prestation », explique Gérard Solve, directeur de DCNS Brest.

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