Here In My Home - Malaysian Artistes For Unity

Wednesday 16 May 2007

Makanan Yang Ku Rindu - Citarasa Sumatera

Tidak seperti makanan minang, masakan mandailing memang teramat sukar nak jumpa di mana-mana kedai makan kat Malaysia ni. Jadi kalau aku rindukan nak makan yang aku gemarkan, terpaksalah aku suruh isteri aku masak atau bila balik kampung, mak aku masak. Tapi terus-terang aku cakapkan yang rasa masakan tu adalah kurang sikit bagi aku fasal mak aku pun dah ingat-ingat lupa akan ramuannya, so bini aku pun mungkin resepi dia belajar kat mak aku tak lengkap.
Benda pertama aku paling miss ialah gulai daun ubi tumbuk. Orang pulau jawa cakap singkong tumbuk. kalau tengok kat tenet memang ramai orang perkatakannya dan siap puji-memuji lagi, tapi semua cerita kedai kat indonesia daa. Meleleh air liur teman.. Tidak seperti gulai daun ubi biasa, cara sebegini cukup best kalau makan 'semalam punya' ala-ala kari mamak fasal semua bahan-bahannya dah meresap ke dalam daun ubi tu. Lagipun setelah ditumbuk, komposisi dan rasa daun ubi tu dah berubah dan tidak seperti gulai daun ubi biasa, tidak terasa bergetah pada tekak aku. Kalau dicampur dengan ikan masin lagi power tapi mimpilah nak jumpa kat kedai makanan kat sini.

Satu masakan yang mak aku selalu sediakan untuk persediaan bulan puasa ialah daging dendeng. Jangan silap ini bukan macam daging masak dendeng minang tu, tapi the real indonesian dendeng iaitu daging berempah dikeringkan kat bawah cahaya matahari. Kalau orang putih panggil beef jerky tapi no way as nice as this dendeng. Daging ni boleh tahan lama kalau disimpan elok-elok dalam peti ais. Bila nak di makan, boleh digoreng biasa dengan bawang maupun di goreng berlada, ikut selera at the time. Jangan lupa, ia pembuka selera tapi aku suka goreng biasa lebih kurang macam dalam gambar ni aja.

Cara biasa Soto Medan dihidang

Next aku akan bercerita fasal soto medan. Soto ini pada asasnya adalah sup daging campur tapi yang membuatkannya istimewa ialah adunan rempahnya yang terdiri dari ketumbar, jintan dan yang speselnya serbuk buah keras yang ditumbuk. Jadi instead of berwarna cerah, warnanya menjadi kuning-kekuningan sedikit especially version family aku yang tambah hirisan biji kentang, kunyit ditumbuk di samping sedikit serbuk kunyit. Isinya boleh tepuk dada tanya selera, ada orang buat cuma ayam atau daging lembu tapi bagi kitaorang biasanya guna daging tetel, limpa, perut babat sebelum ditabur lampung(paru) goreng. Lepas tu buat sambal cuka cili padi untuk dimakan bersama rasanya kaw kaw aja. Biasanya dimakan dengan nasi tapi kitaorang biasa lepas makan betul tu still akan makan semangkuk atau dua lagi macam tu aja. Itu yang mak kitaorang selalu marah fasal sebelanga pun silap2 tak cukup sampai malamThose were the days.


Last aku akan tulis fasal lampung goreng di mana mak aku biasa masak dengan ketumbar. Basic recipe ada kat bawah tu tapi yang buatkan bagi aku kasi ummmph in paru or lempong as we call it ialah tambahan gula fasal bila digoreng ia kan caramelise dan menambahkan kelazatan dan kerangupan lempong tu. Memang menjilat jari weh. Tapi kalau nak tukar selera boleh jugak tambah sambal cili bila digoreng tapi itu kitaorang paru goreng berlada. Ini ha resepinya tapi dalam bahasa indonesia eh..

LEMPONG GORENG KERING
Bahan-bahan :
1 1/2 kg paru sapi
1500 ml air
1 sdm garam untuk merebus
Minyak untuk menggoreng secukupnya.
Bumbu yang dihaluskan:
5 siung bawang putih
3 cm kunyit
1 sdm ketumbar
2 cm lengkuas
1 sdt garam dan lada hitam
200 ml air untuk melarutkan
Cara Membuat:
Rebus paru dengan 1500 ml air dan garam hingga paru empuk.
Dinginkan paru kemudian potong tipis-tipis.
Larutkan bumbu dengan air, masukkan potongan paru ke dalam larutan bumbu hingga tercampur rata.
Goreng paru dalam minyak yang belum begitu panas hingga paru kering, lakukan hingga selesai.

No comments: